Om je PPC-keyword research te starten, begin je met het opschrijven van alle termen waarvan je denkt dat je doelgroep ze zoekt wanneer ze je bedrijf, je producten of je diensten willen vinden in een zoekmachine. Vaak beschrijven sites hun aanbod op een andere manier dan waar sommige mensen om vragen, waarbij het belang van keyword research wordt benadrukt.
Ons advies is om keywords op te splitsen in de volgende verschillende secties, zodat je van daaruit lijsten kan opbouwen:
Merkgerelateerde keywords
Als we het hebben over merkgerelateerde keywords, bedoelen we keywords die aan je eigen merk zijn gekoppeld. Het identificeren van deze keywords is een essentieel, aangezien ze meestal zeer lage kosten (kost per klik) en zeer hoge kwaliteitsscores hebben. Bovendien leveren ze uitstekende resultaten op in termen van doorklikratio en conversieratio.
Veel PPC’ers zeggen je om ook te bieden op keywords die verband houden met het merk van je concurrent. Hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, zoals het feit dat die keywords relatief goedkoop zijn om op te bieden vanwege de lage concurrentie en het vergroten van merkbekendheid, zijn er zeker ook nadelen waarmee je best rekening houdt.
Een van deze nadelen is een lagere CTR of doorklikratio. Wanneer iemand op zoek is naar een bepaald merk zal hij of zij waarschijnlijk al beslist hebben om bij dat merk te kopen. Een lage CTR kan er dan voor zorgen dat je kwaliteitsscore daalt, wat resulteert in hogere klikkosten en lagere posities op de zoekresultaten.
Dienst- of product specifieke keywords
Er zijn gevallen waarin klanten alleen geïnteresseerd zijn in het vinden van een specifiek product of een specifieke dienst, maar nog geen bepaald merk in gedachten hebben. Daarom is het belangrijk om een lijst met product- of dienst specifieke keywords met verschillende varianten te hebben bij het samenstellen van je keyword research.
Bijvoorbeeld, als je een bedrijf hebt dat laptops en laptop accessoires verkoopt, gebruikt je doelgroep wellicht keywords als:
- laptops
- gaming laptops
- laptop sleeves
- laptophoezen
- opladers voor laptops
Long-tail keywords
Meer specifieke zoekopdrachten, combinaties van keywords, hebben meestal een hogere intentie. Deze keywords hebben een lager zoekvolume en daardoor lage kosten en minder concurrentie. Hou er rekening mee dat long-tail-keywords waarschijnlijk een beperkt aantal vertoningen hebben.
Feature-specifieke keywords
Je kan er ook voor kiezen om voor functiespecifieke keywords te kiezen die zich richten op verschillende belangrijke aspecten van een product, dienst of merk waarnaar ze op zoek zijn. Iemand kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar “kleine bureaus” voor thuiswerken, of misschien “goedkope hotels in Antwerpen”. Houd er bij het kiezen van deze keywords rekening mee dat ze een hoge intentie kunnen hebben, maar dat dit niet altijd het geval is.
Daarom is het belangrijk om je specifieke keywords in evenwicht te brengen door ook te bieden op enkele bredere keywords met een hoger zoekvolume. Deze hebben mogelijk een lagere intentie, maar kunnen je helpen naamsbekendheid op te bouwen bij gebruikers die zich nog in de onderzoeksfase van hun beslissing bevinden.