fbpx
De juiste zoekwoorden voor je PPC campagnes

Het voeren van je pay-per-click (PPC) -campagnes kan een ontmoedigende taak zijn, vooral als het gaat om het bepalen van de kosten en het beschikbare budget. Net als bij SEO zijn keywords van cruciaal belang als je wil dat je PPC-campagne resultaten oplevert. Als je geen PPC-expert bent, kan het moeilijk zijn om te weten hoe je de beste keywords kiest. In deze gids ontdek je hoe je keywords voor je PPC-campagne onderzoekt en hoe je de meest geschikte voor je campagnes kiest. Maar eerst leggen we je een paar PPC-basisprincipes uit.

Wat is PPC?

Pay-Per-Click (PPC) is een online advertentiemodel waarbij bedrijven betalen telkens een gebruiker op een van hun online advertenties klikt. Er zijn verschillende soorten PPC-advertenties, waarvan de meest voorkomende de betaalde zoekadvertentie is die wordt weergegeven wanneer we online naar dingen zoeken met een zoekmachine zoals Google. Dit kan van alles zijn, van kledingartikelen tot software of zelfs auto’s of vastgoed. Je kan het zo gek niet bedenken. Alles wat je maar kan zoeken op het internet kan gekoppeld worden aan een advertentie. Bedrijven die adverteren betalen enkel wanneer een gebruiker op hun advertentie klikt, vandaar de term ‘pay per click’. Andere vormen van PPC-advertenties zijn onder meer display-advertenties, shopping, videoadvertenties, betaalde social media advertenties en remarketing.

Waarom zijn keywords belangrijk voor een PPC-campagne?

Als marketeer of zaakvoerder is het belangrijk om concreet te zijn over het belang van keyword research voor elke online campagne die je voert. Als je een groot budget gaat investeren in keywords met een hoog zoekvolume is dat niet slim. Dat is eerder een garantie om je budget zo snel mogelijk te verkwisten aan nutteloze kliks. 

Voor je campagnes wil je de keywords verzamelen die het meest relevant zijn voor je bedrijf en de zoekintentie van je klanten om ervoor te zorgen dat je alleen betaalt om je advertenties te tonen aan klanten die waarschijnlijk zullen reageren op je merk.

Brainstorm over keyword ideeën

Om je PPC-keyword research te starten, begin je met het opschrijven van alle termen waarvan je denkt dat je doelgroep ze zoekt wanneer ze je bedrijf, je producten of je diensten willen vinden in een zoekmachine. Vaak beschrijven sites hun aanbod op een andere manier dan waar sommige mensen om vragen, waarbij het belang van keyword research wordt benadrukt. 

Ons advies is om keywords op te splitsen in de volgende verschillende secties, zodat je van daaruit lijsten kan opbouwen:

Merkgerelateerde keywords

Als we het hebben over merkgerelateerde keywords, bedoelen we keywords die aan je eigen merk zijn gekoppeld. Het identificeren van deze keywords is een essentieel, aangezien ze meestal zeer lage kosten (kost per klik) en zeer hoge kwaliteitsscores hebben. Bovendien leveren ze uitstekende resultaten op in termen van doorklikratio en conversieratio. 

Veel PPC’ers zeggen je om ook te bieden op keywords die verband houden met het merk van je concurrent. Hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, zoals het feit dat die keywords relatief goedkoop zijn om op te bieden vanwege de lage concurrentie en het vergroten van merkbekendheid, zijn er zeker ook nadelen waarmee je best rekening houdt. 

Een van deze nadelen is een lagere CTR of doorklikratio. Wanneer iemand op zoek is naar een bepaald merk zal hij of zij waarschijnlijk al beslist hebben om bij dat merk te kopen. Een lage CTR kan er dan voor zorgen dat je kwaliteitsscore daalt, wat resulteert in hogere klikkosten en lagere posities op de zoekresultaten.

Dienst- of product specifieke keywords

Er zijn gevallen waarin klanten alleen geïnteresseerd zijn in het vinden van een specifiek product of een specifieke dienst, maar nog geen bepaald merk in gedachten hebben. Daarom is het belangrijk om een lijst met product- of dienst specifieke keywords met verschillende varianten te hebben bij het samenstellen van je keyword research.

Bijvoorbeeld, als je een bedrijf hebt dat laptops en laptop accessoires verkoopt, gebruikt je doelgroep wellicht keywords als: 

  • laptops
  • gaming laptops 
  • laptop sleeves 
  • laptophoezen
  • opladers voor laptops

Long-tail keywords

Meer specifieke zoekopdrachten, combinaties van keywords, hebben meestal een hogere intentie. Deze keywords hebben een lager zoekvolume en daardoor lage kosten en minder concurrentie. Hou er rekening mee dat long-tail-keywords waarschijnlijk een beperkt aantal vertoningen hebben.

Feature-specifieke keywords

Je kan er ook voor kiezen om voor functiespecifieke keywords te kiezen die zich richten op verschillende belangrijke aspecten van een product, dienst of merk waarnaar ze op zoek zijn. Iemand kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar “kleine bureaus” voor thuiswerken, of misschien “goedkope hotels in Antwerpen”. Houd er bij het kiezen van deze keywords rekening mee dat ze een hoge intentie kunnen hebben, maar dat dit niet altijd het geval is. 

Daarom is het belangrijk om je specifieke keywords in evenwicht te brengen door ook te bieden op enkele bredere keywords met een hoger zoekvolume. Deze hebben mogelijk een lagere intentie, maar kunnen je helpen naamsbekendheid op te bouwen bij gebruikers die zich nog in de onderzoeksfase van hun beslissing bevinden. 

Welke keywords gebruiken je concurrenten?

Een van de gemakkelijkste manieren om keywords te ontdekken, is door te kijken naar wat andere mensen in je sector doen. Je kan zelfs zien op welke keywords ze het meest bieden. Er zijn veel tools voor het zoeken naar keywords van concurrenten, SEMRush is er zo één van. 

Met die tools kan je een volledige lijst bekijken van de zoektermen waarvoor de advertenties van je concurrent worden weergegeven, hoeveel ze per maand betalen, hun advertentieposities en best presterende advertenties.

keywords-concurrenten

Google is your friend: Google-zoekopdrachten

Google is ook een goede plek om te beginnen als het gaat om keywords. Als je eenmaal over je ideeën hebt gebrainstormd kan je deze simpelweg in Google ingeven. Begin met die bredere keywords en werk verder naar de meer specifieke zoektermen. Door dit te doen, kan je meer potentiële keywords verzamelen. Als je je keywords zoekt, moet je het volgende doen: 

Kijk naar de vervolgkeuzelijst: hier stelt Google populaire zoekopdrachten voor voor de zin die je in de zoekbalk typt.

‘Mensen vragen ook’: welke vragen hebben betrekking op die zoekterm?

Het gedeelte ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ onder aan de resultatenpagina: helpt bij het identificeren van korte zinnen die verband houden met je keywords.

Gebruik deze suggesties om vervolgens de meest relevante keywords voor de inhoud van je advertenties te kiezen en deze toe te voegen aan je huidige lijst. 

Google zoekopdrachten

Bouw aan je lijst met hulpprogramma's voor keyword research

Er zijn veel hulpprogramma’s voor keyword research beschikbaar, maar voor deze gids gaan we de keywordplanner van Google bespreken om je te helpen je lijst met keywords uit te breiden. Wanneer je deze tool gebruikt, wil je termen invoeren waarvan je denkt dat je publiek er naar zou zoeken en ook enkele van de keywords die je al op je lijst hebt staan en naar suggesties zoeken. 

De keywordplanner van Google geeft je informatie zoals het gemiddelde maandelijkse zoekvolume, de concurrentie en de voorspelde biedingskosten. Zoals we eerder al zeiden, is dit een belangrijke stap omdat bedrijven hun producten of diensten vaak op een andere manier beschrijven dan waar mensen naar zoeken. Maakt je geen zorgen over een lange lijst, want de volgende stap zal je helpen om je keywords te verfijnen. 

Je Keywordlijst verfijnen

Nu je tijd hebt besteed aan het opbouwen van je zoekwoordenlijst, is het tijd om wat te knippen. Door eerst je lijst uit te breiden zonder te filteren, wordt voorkomen dat dingen verwarrend en overweldigend worden. Met behulp van de keywordplanner kan je de lijst met trefwoorden die je hebt gemaakt simpelweg uploaden. 

Ga van daaruit door de lijst en beoordeel zorgvuldig de verschillende keywords die je hebt geselecteerd. Let op het aantal maandelijkse zoekopdrachten, potentiële vertoningen en andere belangrijke statistieken, zoals voorspelde CTR en gemiddelde CPC. Door dit te doen, kan je die keywords met een hoog zoekvolume, lage concurrentie en lage kosten identificeren.

Zoek niet enkel naar lage kosten. Sommige van de meest waardevolle keywords gaan meer kosten maar ze zullen het waard zijn omdat ze meer gekwalificeerde leads naar je site sturen.

keywords groeperen in advertentiegroepen

Als je eenmaal tevreden bent met de lijst met keywords die je wilt targeten, hoef je ze enkel nog in verschillende advertentiegroepen te sorteren. 

Advertentiegroepen zijn groepen met vergelijkbare keywords die gebruikers kunnen zoeken om je specifieke advertenties te zien. Google raadt aan om advertentiegroepen te gebruiken om advertenties te ordenen op basis van een gemeenschappelijk thema, zoals de soorten producten of diensten waarvoor je adverteert. Als de campagne bijvoorbeeld bedoeld is om tuinartikelen te promoten, kan je advertentiegroepen hebben rond de volgende productsoorten:

  • Grasmaaiers
  • Tuinslangen 
  • Bloempotten 

Binnen elk van deze groepen heb je een aantal gerelateerde keywords en zeer relevante advertenties die deze keywords bevatten in de advertentieteksten. Wanneer je ze op onderwerp groepeert, kan je indien mogelijk ook groeperen op gebruiksintentie of fase van de salesfunnel. 

Soorten keywords

Hoewel we het grootste deel van keyword research hebben doorlopen, willen we je enkele zaken meegeven waarmee je rekening dient te houden bij het samenstellen van je advertentiegroepen om de beste resultaten te krijgen. 

Zoektype voor keywords

De effectiviteit van de door jou gekozen keywords kan rechtstreeks worden beïnvloed door het zoektype dat je selecteert. Zoektypen voor keywords geven Google criteria om te bepalen wanneer je advertenties moeten worden weergegeven. Je hebt ‘Broad Match’ dat Google open laat voor hun eigen interpretatie. Je advertentie kan geactiveerd worden op basis van elke zoekterm die volgens Google relevant is voor je keyword. (Deze match type verdwijnt binnenkort en wordt vervangen door de phrase match.)

Phrase match of woordgroep biedt een deel van de veelzijdigheid van breed zoeken (broad match), maar introduceert een hoger controleniveau. Je advertentie wordt alleen weergegeven wanneer een gebruiker je woordgroep zoekt met je zoekwoorden in de exacte volgorde waarin jij ze invoert, maar er kunnen andere woorden voor of na die zin staan.

Terwijl met ‘Exact Match‘ je advertenties alleen worden weergegeven voor zoektermen die exact overeenkomen met je keyword. Hoewel Exact Match keywords ervoor kunnen zorgen dat je advertenties worden weergegeven aan de meest relevante zoekers, worden ze niet altijd hoog in de zoekresultaten weergegeven. Op basis van je sector, budgetten en doelen is het vinden van de juiste balans tussen zoektypen voor keywords de sleutel tot succes met Google Ads.

Uitsluitingskeywords

Uitsluitingskeywords zijn bijna net zo belangrijk als al de andere, ze zorgen ervoor dat je niet in irrelevante zoekopdrachten wordt weergegeven. Deze zijn vooral belangrijk als je een aantal brede keywords in je strategie opneemt.

Onderzoek door concurrenten

Onderzoek naar de keywords van je concurrenten kan je keyword research enorm ten goede komen, maar houd er rekening mee dat, omdat ze veel geld uitgeven aan een bepaald keyword, dit niet betekent dat je er ook effectief geld achter moet steken. 

PPC- keyword research is een belangrijk element van je zoekstrategie en het kost tijd en geduld om het goed te krijgen. Als je denkt dat dit je eigen mogelijkheden te boven gaat, neem dan contact met ons op. Wij zetten ons in om geweldige resultaten te halen met je campagnes. 

Scoren met Google Ads campagnes?