fbpx

Adverteren op social media

Social media ads​

Heb je moeite om op te vallen in het overvolle social media-landschap? Het voelt misschien alsof je naar miljoenen potentiële klanten zwaait, maar te midden van de stroom irrelevante berichten in hun feed blijft jouw boodschap onzichtbaar. Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal niet verloren gaat en je doelgroep écht luistert? Het is vermoeiend. Het kost tijd. Het kan anders. ‘Likes’ zijn leuk, maar ze brengen je geen resultaten. Om social media echt voor je te laten werken, moeten we dieper graven. Met krachtige advertentietools kun je jouw publiek perfect afbakenen. Dat betekent meer betrokkenheid, meer klikken, meer leads en uiteindelijk meer verkopen. Of je nu een Facebook- of Instagram-campagne wilt opzetten, een B2B-strategie op LinkedIn zoekt, of je richt op het creatieve publiek op Pinterest, elke campagne wordt volledig afgestemd op de behoeften en voorkeuren van jouw doelgroep. Of je nu al ervaring hebt met sociale advertenties of net begint, ik help je om meer leads te genereren en je kosten per lead te verlagen.

Targeting op social media​

Denk je dat je social media-campagne succesvol zal zijn als je het voelt als een boodschap in een fles die je in de zee gooit, hopend dat iemand het leest? Helaas, zo werkt het niet. Je moet je boodschap sturen naar de juiste mensen, op het juiste moment, en via het juiste kanaal. En daar komt targeting in social media advertenties om de hoek kijken. Met targeting kun je jouw doelgroep met chirurgische precisie afbakenen. Dit vergroot de kans dat de juiste mensen jouw boodschap zien—mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Zo zijn ze eerder geneigd om actie te ondernemen, zoals een aankoop doen of een afspraak maken. Niemand wil immers zijn advertentiebudget verspillen aan mensen die nooit zullen converteren, toch? Denk aan targeting als de GPS van je social media campagne. Het leidt je direct naar de juiste doelgroep, zonder omwegen. En we weten allemaal hoe waardevol een goede GPS is, toch?

Test, optimaliseer, herhaal​

Concurreren met Facebook-advertenties betekent niet dat je ze zomaar kunt instellen en vergeten. Van zodra je een campagne lanceert, wordt deze niet consistent uitgevoerd. Je moet deze controleren, de prestaties analyseren, voortdurend testen en doorgaan met optimaliseren om successen te behalen. Hier zijn enkele andere redenen om Facebook tests en optimalisaties uit te voeren. Facebook is kieskeurig Wat al enige tijd goed werkt, kan plotseling verschuiven als gevolg van algoritmische veranderingen of, heel vaak, onbekende of irrationele redenen.

Ooit al gehoord van Growth hacking?

Growth hacking, klinkt als iets waar alleen tech genieën zich mee bezig houden. Maar in feite gaat het om slimme manieren om een ​​bedrijf te laten groeien. En een van de beste manieren om dat te doen, is door middel van social media ad campagnes. Als je eenmaal weet wie je doelgroep is en hoe je ze kunt bereiken via social media ads, dan is het zaak om te blijven testen en aanpassen. Hierdoor kan je jouw campagne steeds verbeteren. Dit heet het "kill/scale" principe. Dit houdt in dat je dingen moet "stopzetten" die niet werken en dingen moet "schalen" die wel werken. Zo zal je steeds betere resultaten behalen. Testen, analyseren, optimaliseren, herhalen.

Veelgestelde vragen over adverteren op social media

In tegenstelling tot traditionele media is sociale media een ongelooflijk kosteneffectief kanaal. Het is ook meetbaar. Met social media marketing kan je de resultaten meten van elke advertentie die je op de wereld loslaat. Dit betekent dat je je succes perfect kan meten, bijstellen waar nodig en ervoor kunt zorgen dat je marketingbudget rendeert.

Het draait allemaal om transparantie, dus jij hebt altijd toegang tot je eigen advertentieaccounts. Het is daar echter een beetje een doolhof, dus naast je toegang, kan ik de campagneprestaties voor je ophelderen indien je dat wenst. Met maandelijkse rapportages waar je een volledig overzicht kan krijgen van de prestaties van je campagne, met duidelijke details over alle resultaten en trends. Heb je liever wat meer of wat minder data? No worries. Fix ik!

Het social media landschap verandert voortdurend, en hoewel de meeste van mijn campagnes momenteel op Facebook en Instagram worden uitgevoerd, zal dit niet altijd het geval zijn. Naarmate het landschap verandert en ik nieuwe trends opmerk die je zaak ten goede komen, pas ik je campagne aan om de beste resultaten te behalen.

Nee, maar het helpt zeker en vast. Wanneer je met Digital Flamingo in zee gaat, duiken we in je bedrijf en maak ik advertenties die je vertellen over wie je bent en waarom klanten voor je bedrijf moeten kiezen. We vertellen dit verhaal niet alleen via advertentieteksten, maar ook via advertentieafbeeldingen of video’s.

  • Inzicht in je advertentiedoelstellingen
  • Inzicht in je producten en de winstgevendheid ervan
  • Bepalen welke campagnetypen het meest geschikt zijn
  • Keywordresearch of Trefwoordonderzoek
  • Het creëren van de juiste campagnestructuur om de kosten te drukken
  • Je campagne-ideeën kunnen ertoe leiden dat verschillende Google Ads-campagnes worden gemaakt om effectiever te zijn
  • Teksten aanmaken voor alle verschillende advertenties
    (Het is niet ongebruikelijk dat een ‘eenvoudige’ campagne honderden advertentievarianten bevat als deze goed wordt uitgevoerd)
  • Creëren of leveren van input voor verschillende banneradvertenties (bij Displaycampagnes)
  • Conversies bijhouden instellen binnen Google Analytics
    Dit kan eenvoudig zijn, maar kan ook erg tijdrovend zijn.
  • Kleine aanpassingen aan je website om conversies bij te houden…en veel meer.

Dit kost veel tijd, maar uiteindelijk betekent het dat je je geld goed investeert en je een hoger rendement behaalt. Goed opgezette campagnes zullen je zeker geld besparen, en wellicht veel opleveren.

Dat hangt er van af (I know, niet echt wat je wilde horen.)

Je kan al beginnen adverteren met slechts €1 / dag. Ja, je leest het goed. Er zijn echter enkele kanttekeningen. Het hangt af van je campagnetype.

Met top-of-funnel campagnes, zoals bereik, bekendheid en betrokkenheid, lukt het me best bij het weergeven van advertenties en het stimuleren van berichten voor verschillende doelgroepen. Wanneer je echter  conversiecampagnes wilt testen, is een klein budget niet voldoende.

Hoe kleiner je budget, hoe langzamer het testen, leren en optimaliseren zal zijn. Hoe meer budget je kan toewijzen, hoe sneller je uit de leerfase gaat komen, vertoningen kan weergeven, prestatiegegevens gaat verzamelen, inzichten verkrijgen en je volgende optimalisatiestappen kan ondernemen.

Klein budget = lage impact

Groot budget = Hoge impact

Als je kan, probeer dan om te beginnen met minimaal €10 per dag uit te geven.

is dit een staalharde garantie tot succes? Nee. Maar het geeft je wel ruimte om uit te testen hoe je het snelst tot succes komt.

Als je goede resultaten begint te zien en je het maximale uit je dagbudget haalt, verhoog je stelselmatig je dagbudget. Het advertentielandschap is dynamisch. Elke keer dat een advertentie wordt weergegeven, worden er miljoenen berekeningen uitgevoerd in een realtime veiling. Door het te optimaliseren, blijven je campagnes verbeteren en uitbreiden. Zelfs als er niets werd aangeraakt en andere adverteerders nieuwe campagnes zijn begonnen, kunnen je resultaten van week tot week of van maand tot maand heel anders zijn.

Dit omvat het maken van nieuwe advertentiegroepen en zoekwoorden, het onderbreken van advertenties of zoekwoorden die niet werken, het doen van suggesties voor nieuwe campagnes, het controleren of het budget toereikend is en het maken van suggesties over waar je het kan verhogen, zorgen dat je advertenties niet worden weergegeven voor irrelevante trefwoorden en nog veel meer. Het advertentielandschap is dynamisch. Elke keer dat een advertentie wordt weergegeven, worden er miljoenen berekeningen uitgevoerd in een realtime veiling. Door het te optimaliseren, blijven je campagnes verbeteren en uitbreiden. Zelfs als er niets werd aangeraakt en andere adverteerders nieuwe campagnes zijn begonnen, kunnen je resultaten van week tot week of van maand tot maand heel anders zijn.

Wat is het minimale facebook advertentiebudget

Hoe bepaal je het juiste Facebook-advertentiebudget voor jouw onderneming?

Het bepalen van het juiste Facebook-advertentiebudget is voor veel ondernemers een uitdaging. Hoewel er geen “ideaal” budget bestaat, is het belangrijk om je verwachtingen af te stemmen op de investering. Met een klein budget van €5-€10 per dag kun je beginnen met testen en data verzamelen, maar voor grotere resultaten en conversies is een hoger budget van €20-€50 per dag realistischer.

Ondernemers moeten hun budget baseren op hun doelstellingen, zoals merkbekendheid, leads genereren of directe verkopen. Elk doel vereist een ander niveau van investering. Klein beginnen en vervolgens opschalen is een verstandige strategie. “You get what you pay for” geldt ook bij Facebook-advertenties, dus wees realistisch in je verwachtingen.

Voor advies op maat over het bepalen van het juiste budget, kan je contact opnemen met Digimingo voor deskundige begeleiding.

Meer lezen >