fbpx
Werken Facebook-advertenties wel voor mijn bedrijf?

Kan ik nagaan of Facebook Ads zal werken voor mijn bedrijf zonder ook maar een cent uit te geven?
Met onze tips kan je zelf op onderzoek een krijg je een goede indicatie of facebook advertenties echt de moeite waard zijn of niet.

Wie? Waar? Wat? Wanneer?

Precies dat! Er is een gratis Facebook-advertentietool genaamd de Facebook advertentiebibliotheek of Facebook Ads library. De advertentiebibliotheek biedt transparantie over advertenties door een uitgebreide doorzoekbare verzameling aan te bieden van alle advertenties die momenteel worden uitgevoerd in apps en services van Facebook, waaronder Instagram. Je kan dus precies zien wat mensen op het platform doen. Welke advertenties voeren ze? Hoe lang lopen ze al? Je kan de exacte advertenties zien. Je kan ook doorklikken op die advertenties en zo de websites bekijken.

Facebook heeft dit gedeelte op hun platform geïntroduceerd als onderdeel van hun inzet om hun advertentie platform een stuk transparanter te maken. Maar voor ons marketeers en adverteerders is dat een geweldig concurrentie analyse-instrument en dat is echt wat we hier doen.

Om uit te zoeken of Facebook-advertenties voor je zullen werken, kan je dit het beste doen door bedrijven te vinden die erg op die van jou lijken en precies te weten te komen wat ze doen op Facebook en Instagram vanuit een advertentie perspectief.

Facebook advertentiebibliotheek - ad library

Ok, je hebt mijn aandacht

Het eerste wat je wil doen is naar de advertentiebibliotheek surfen en het land selecteren waarin je wil adverteren. Dan kan je zoeken op trefwoord of op adverteerder. Zoek naar trefwoorden die verband houden met je producten en services of ga op zoek naar specifieke adverteerders en kijk wat ze aan het doen zijn. Ik raad de tweede optie aan. Ik raad je aan om eerst een lijst samen te stellen van concurrenten of bedrijven die producten en diensten aanbieden zoals die van jou. Hoe meer hoe beter. 

Hoe vind ik de advertenties van mijn concurrenten?

Waarschijnlijk heb je al een idee van wie je concurrenten zijn. Heb je dat nog niet? Google is your friend. Zoek uit wie je directe concurrenten zijn, neem er 10,  ga dan naar de advertentiebibliotheek en kijk wat ze doen.

Dit werkt zowel voor Facebook-advertenties als Instagram-advertenties.

Bekijk de lay-out van de advertenties, voor welke producten of diensten adverteren ze? Ga je gang en klik door op de advertentie. Kijk waar die klik je naartoe brengt op hun website. Nu kan je zien hoe zij adverteren voor hun bedrijf op hun website.

We moeten daar geen tekeningetje bij maken: daar ligt veel inspiratie voor het grijpen.

Benieuwd hoe je concurrentie adverteert?

Adverteren mijn concurrenten wel?

Als je concurrenten vindt en geen van hen adverteert op Facebook, dan kan het zijn dat je echt geluk hebt en dat ze er gewoon niet over hebben nagedacht. In dat geval duik je in een markt met een enorm concurrentievoordeel. Het kan ook zijn dat sommigen van hen het hebben geprobeerd en dat het niet werkte.

Dat is minder waarschijnlijk omdat er maar heel weinig bedrijven zijn waarvoor Facebook- en Instagram-advertenties niet werken als ze goed worden uitgevoerd. Dus als je ziet dat een flink aantal van je concurrenten adverteert, is dat al een eerste indicatie dat advertenties jouw ding zijn. Je weet dat er een behoorlijke kans is dat Facebook-advertenties voor je gaan werken omdat het duidelijk werkt voor sommige van je concurrenten. Ze zouden toch niet adverteren als ze er van overtuigd zijn dat het niet werkt?

Hoeveel advertenties hebben ze?

De volgende goede indicator is het aantal advertenties dat ze momenteel laten lopen. Loopt er gewoon één advertentie een beetje op de achtergrond? Misschien draaien ze wel een hele hoop advertenties in een advertentiecampagne op Facebook en of Instagram. Hoe meer advertenties ze voeren, hoe groter de kans dat dit platform voor hen werkt.

Hoe lang adverteren ze al?

Scroll door de advertenties en kijk naar enkele van de datums waarop sommige van hun advertenties zijn gelanceerd. Als een van je concurrenten drie dagen geleden een advertentie heeft gelanceerd kan het gewoon een experiment zijn. Je weet niet echt of het voor hen werkt of niet. Als ze dat zes maanden geleden hebben gelanceerd en ze zijn nog steeds bezig, is de kans dat dat bedrijf goede resultaten behaalt met die advertenties erg groot, want waarom zou je zes maanden lang een advertentie laten lopen als het niet werkte?

Hoe doen ze het?

Bekijk de advertenties grondig op de copy, oftewel de teksten die in de advertentie gebruikt worden. Bekijk de titel, de hoofdtekst maar ook de afbeeldingen of video’s. Welke tekst staat er op de knoppen? Klik gerust door naar de landingspaginas. Bespaar jezelf jaren van vallen en opstaan, testen, falen, onderzoeken en uitproberen door te modelleren. Leer uit het werk van je concurrenten maar maak er vooral jouw eigen ding van. Je wil toch niet net hetzelfde zijn als al je concurrenten? Je wil er net bovenuit springen. Misschien wil je wel net het tegenovergestelde van je concurrenten proberen. Leer, probeer en test, maar blijf altijd trouw aan je eigen merk.

Deze Facebook-advertenties werken voor mijn bedrijf.

Alright! Laten we de vraag achter ons laten en tot actie komen. Richt je volledig op het uitvoeren van je advertentiecampagnes en ga 100% mee in het verhaal. Doe je dat niet kan je Facebook-advertenties reis wel eens een duur struikelblok zijn dat je er zelf hebt geplaatst.Gebrek aan vertrouwen is een self-fulfilling prophecy. Je denkt misschien niet dat dit platform gaat werken, dus je stopt niet te veel moeite in de campagne die je maakt. Een vluchtig opgestelde campagne waar niet echt over is nagedacht, die niet de beste advertenties bevat, misschien niet het targeting onderzoek dat het nodig heeft. We geven je het op een papiertje: het zal niet werken.

 

Je bedenkt niet zomaar de makkelijke opties en hoopt dat het werkt om het dan te zien mislukken en op te geven.

 

  • Ga na wat je concurrenten doen
  • Creëer een fantastische campagne
  • Doe het beter dan je concurrenten
 

Er is echt geen geen excuus.
Neem een paar uur om dit te doen, krijg die vraag beantwoord en ga verder met de juiste informatie.
Ga die resultaten halen!

Adverteren op Facebook?